tydzien-filmu-niemieckiego | Wódz i uwodziciel
863
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-863,ajax_leftright,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-theme-ver-17.9,qode-theme-starflix,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive

Wódz i uwodziciel

Frauke Lodders

Niemcy, 2024, 135 min. 

Reżyseria: Joachim A. Lang

Zdjęcia: Klaus Fuxjäger 

Scenariusz: Joachim A. Lang

Obsada: Robert Stadlober, Fritz Karl, Franziska Weisz, Dominik Maringer.

Produkcja: Zeitsprung Pictures, SWR, Maya, Act HeadQuarter Media

Pokazy festiwalowe: Monachium 2024

Nagrody i wyróżnienia: Nagroda Publiczności, Monachium 2024

Reżyser, Joachim Lang, przybliża w swoim filmie relację między Adolfem Hitlerem („wodzem”) a jego fanatycznym ministrem propagandy, Josephem Goebbelsem („uwodzicielem”). To jemu podlegają wszystkie ówczesne media: prasa, radio oraz kroniki filmowe wyświetlane w licznych kinach. To on odkrywa też, jak ważnym orężem w ideologicznej walce jest film. Zarówno produkcje historyczne, jaki i rozrywkowe, mają odpowiedni przekaz i wywołują pożądane emocje. Tak jest w przypadku antysemickiego obrazu, jakim był Jud Süss z 1939 roku, jak i zrealizowanego w 1945 filmu Kolberg, ostatniej nazistowskiej superprodukcji mającej, w obliczu zbliżającej się klęski, podnieś morale niemieckiego społeczeństwa. Także duże imprezy masowe z udziałem Hitlera są perfekcyjnie zaplanowaną inscenizacją, dopieszczoną w najdrobniejszych szczegółach, gdzie żaden gest nie jest pozostawiony przypadkowi. Goebbels jest nie tylko zręcznym manipulatorem, jest przede wszystkim wizjonerem, który potrafi wcielić w czyn najbardziej nieprawdopodobny scenariusz, a swoją działalność określa mianem sztuki, której dziełem jest stworzenie „mitu Hitlera”.

Scenariusz filmu powstał na postawie dzienników Josepha Goebbelsa, relacji świadków, listów i innych zachowanych dokumentów i obejmuje siedem lat nazistowskiego państwa, okres od aneksji Austrii w marcu 1938 roku do upadku Rzeszy i samobójstwa Hitlera oraz Goebbelsa i jego żony w berlińskim bunkrze, w maju 1945 roku. W fabułę wplecione zostały stare kroniki i archiwalne materiały filmowe, a także sceny ze wspomnianych wyżej produkcji, co pozwala zajrzeć za kulisy nazistowskiej propagandy i zobaczyć, jak funkcjonują niezmienne od lat mechanizmy działania mediów zależnych od władzy. Reżyser pokazuje też, jak niebezpieczna jest interakcja między zręcznym demagogiem i ludźmi skłonnymi do radykalizacji swoich poglądów i jak ciągle aktualny jest to problem.

Joachim Lang urodził się w 1959 roku. Studiował germanistykę i historię w Heidelbergu i Stuttgarcie. Od 1986 roku pracował w SWR jako redaktor, reżyser i autor. W 2001 roku napisał scenariusz do dramatu dokumentalnego Jud Süß – film jako zbrodnia, a jako reżyser i autor zrealizował kolejne dokumenty, m.in. Tam, gdzie jestem, to Panama. Podróż życiowa pana Janoscha (2011, TV) oraz George (2013) o życiu aktora Heinricha George. Ważną postacią w twórczości Langa jest Bertold Brecht. W 1998 roku, z okazji 100. rocznicy urodzin poety, na zlecenie ARD i Arte wyprodukował pięcioczęściowy dokument Myślenie oznacza zmianę. Z kolei w 50. rocznicę śmierci Brechta, w 2006 roku nakręcił film Brecht Sztuka życia (2006, TV). Pierwszy pełnometrażowy film fabularny Langa to Mackie Messer – Brechts Dreigroschenfilm (2018). Na Festiwalu Filmowym w Monachium w 2024 roku zaprezentował swój kolejny film: Führer und Verführer, za który otrzymał Nagrodę Publiczności.