tydzien-filmu-niemieckiego | Symfonia o umieraniu
859
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-859,ajax_leftright,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-theme-ver-17.9,qode-theme-starflix,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive

Symfonia o umieraniu

Matthias Glasner

Niemcy, 2024, 182 min.

Reżyseria: Matthias Glasner

Zdjęcia: Jakub Bejnarowicz

Scenariusz: Matthias Glasner

Obsada: Lars Eidinger, Corinna Harfouch, Lilith Stangenberg, Ronald Zehrfeld, Robert Gwisdek, Hans Uwe Bauer

Produkcja: Port-Au-Prince Pictures GmbH, Schwarzweiss-Filmproduktion, Senator Film Produktion

Pokazy festiwalowe: Berlinale 2024; Den Norske Filmfestivalen, Haugesund 2024; Nowe Horyzonty, Wrocław 2024, Sydney 2024

Nagrody i wyróżnienia: Srebrny Niedźwiedź za scenariusz dla Matthiasa Glasnera, Berlinale 2024; Bambi 2024, dla Najlepszego Aktora (Lars Eidinger); Niemieckie Nagrody Filmowe dla Najlepszego Filmu, Najlepszej Aktorki Pierwszoplanowej (Corinna Harfouch), dla Najlepszego Aktora Drugoplanowego (Hans Uwe Bauer), za Najlepszą Muzykę (Lorenz Dangel)

Symfonia o umieraniu jest wielowątkowym portretem pewnej grupy osób, których formalne i nieformalne relacje tworzą szeroko pojętą rodzinę, na swój sposób nieszczęśliwą. Matka cierpi na nowotwór i inne liczne choroby, ale jej umysł jest jasny i ostry. Ojciec, Gerd ma demencję i wymaga stałej opieki. Ich syn Tom jest odnoszącym sukcesy dyrygentem i chciałby przysposobić dziecko swojej byłej partnerki. Wspiera także bliskiego przyjaciela, Bernarda, kompozytora cierpiącego na ciężką depresję i mającego myśli samobójcze. Siostra Toma, Ellen jest uzależniona od alkoholu i krótkotrwałych relacji z niewłaściwymi mężczyznami. „Nie wszyscy ludzie mają talent do bycia szczęśliwymi” – twierdzi Tom, wokół którego reżyser tworzy swoją wielobarwną, emocjonalną mozaikę.

Agnieszka Pilacińska z portalu „Pełna sala” pisze w swojej recenzji, że „wszyscy, bez względu na szerokość geograficzną, pochodzenie czy statusy, narażeni jesteśmy na rodzinną niemiłość, bariery komunikacyjne i afektywny chłód. Więzy krwi nie gwarantują ciepła, przywiązania, nie wyposażają w umiejętności radzenia sobie z późniejszym życiem. Niby nihil novi, a trzyma za gardło”. Matthias Glasner dekonstrukcje w swoim filmie mit szczęśliwej i wspierającej się rodziny nie rezygnując przy tym z humoru i empatii wobec swoich bohaterów. Docenili to jurorzy festiwalu Berlinale przyznając filmowi Srebrnego Niedźwiedzia za scenariusz.

Matthias Glasner, urodził się w 1965 roku. Jest reżyserem i scenarzystą, był także członkiem zespołu muzycznego „homesweethome”. W 1993 roku założył firmę producencką Jack Film & Musikproduktion. W 1996 roku zrealizował Sexy Sadie, współpracując po raz pierwszy ze swoim przyjacielem Jürgenem Vogelem, z którym z kolei założył firmę produkcyjną Schwarzweiss- Filmproduktion. W kolejnych latach Glasner wyreżyserował kilka telewizyjnych thrillerów kryminalnych, a na duży ekran powrócił w 2006 roku filmem Der freie Wille (Wolna wola”), który przyniósł mu Nagrodę Gildii Niemieckich Kin Studyjnych na Berlinale 2006, a Jürgen Vogel otrzymał Srebrnego Niedźwiedzia za wkład artystyczny. Kolejnym filmem prezentowanym w konkursie berlińskiego festiwalu była Gnade (Łaska). Przez następne dziesięć lat Glasner pracował wyłącznie dla telewizji. Symfonia o umieraniu przyniosła mu Srebrnego Niedźwiedzia za najlepszy scenariusz oraz cztery Niemieckie Nagrody Filmowe: dla najlepszego filmu, dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej (Corinna Harfouch), dla najlepszego aktora drugoplanowego (Hans Uwe Bauer), za najlepszą muzykę (Lorenz Dangel).

Matthias Glasner © materiały dystrybutora
Matthias Glasner © materiały dystrybutora