tydzien-filmu-niemieckiego | Wolni albo martwi
423
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-423,ajax_leftright,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-theme-ver-17.9,qode-theme-starflix,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive
 

Wolni albo martwi

Bis wir tot sind oder frei
Wolni albo martwi

Szwajcaria, Niemcy, 2020, 120 min.

Reżyseria: Oliver Rihs

Scenariusz: Ivan Madeo, Dave Tucker, Oliver Rihs, Norbert Maass, Oliver Keidel
Zdjęcia: Felix von Muralt

Obsada: Marie Leuenberger, Joel Basman, Jella Haase
Produkcja: Companies Contrast Film, Port au Prince Film & Kultur Produktion, w koprodukcji z Niama Film/Stuttgart

Pokazy festiwalowe: PÖFF Black Nights Film Festival, Tallinn 2020; Camerimage 2020; Miedzynarodowy Festiwal Filmowy, Pekin 2020; Międzynarodowy Festiwal Filmowy Moskwa, 2020; Berlinale 2021; Avanca Film Festival, 2021

Nagrody i wyróżnienia: Nagroda dla Najlepszej Aktorki (Marie Leuenberger), PÖFF Black Nights Film Festival, Tallinn 2020; Nagroda dla Najlepszej Aktorki (Marie Leuenberger), nagroda dla Najlepszego Filmu, Nagroda za Najlepsze Zdjęcia i nagroda Don Kichota, Avanca Film Festival, 2021

Walter Stürm, jeden z protagonistów szwajcarsko-niemieckiego filmu Olivera Rihsa, był barwną postacią przestępczego świata, który zaliczył liczne pobyty w więzieniach Szwajcarii, Włoch, Francji i Hiszpanii. Choć pochodził z zamożnej rodziny przemysłowców jego profesją była wszelkiego rodzaju działalność kryminalna: od sprzedaży kradzionych aut, poprzez włamania i kradzieże, aż po napady na banki. W swoich akcjach nie używał przemocy, a spektakularne ucieczki z więzień budowały legendę ludowego bohatera, który, niczym filmowi herosi, grał na nosie nielubianym policjantom i na swój sposób sprzeciwiał się niesprawiedliwemu, patriarchalnemu systemowi. Lata 80., kiedy rozgrywa się akcja filmu, to w Szwajcarii czasy niepokojów społecznych i walki o prawa kobiet. Jedną z aktywistek jest prawniczka, Barbara Hug, która nie tylko walczy o uwolnienie aresztowanych na protestach działaczek, ale też wykorzystuje salę sadową jako polityczną trybunę do prezentowania swoich wolnościowych poglądów. Walter Stürm, „król ucieczek”, którego obrony się podejmuje, kiedy ten ogłasza głodówkę w proteście przeciwko osadzeniu w izolacji, staje się dla niej symbolem oporu. Jego popularność może pomóc w osiągnięciu politycznych celów, o które sama walczy.

Przewrotnie nawiązujący do filmów o szarmanckich włamywaczach czy inteligentach złodziejach obraz Olivera Rihsa podejmuje jeden z wątków historii walki Szwajcarek o równe prawa, które zostały im przyznane dopiero w 1990 roku. Film podejmuje również ważne i bardzo aktualne także dzisiaj kwestie: czym jest w patriarchalnym świecie wolność dla mężczyzny, a czym dla kobiety i czy cel uświęca środki oraz dopuszcza wszelkie sojusze.

Oliver Rihs urodził się w 1971 roku w szwajcarskiej miejscowości Männedorf. Po zdobyciu w Zurychu wykształcenia jako projektant zajmował się grafiką użytkową pracując jednocześnie w filmowej branży reklamowej. 1996 roku rozpoczął realizacje filmów dokumentalnych dla stacji SF1-Sendung Quer. Dwa lata później jego krótki metraż Lilien został nagrodzony jako najlepszy film na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Locarno. Pierwszym filmem kinowym był obraz Brombeerchen (2001) do którego także napisał scenariusz, a w 2006 zrealizował Schwarze Schafe.

Dystrybucja

The Playmaker Munich
Türkenstr. 89
80799 Monachium / Niemcy
tel.: +49-89-38 09 12 88
fax: +49-89-38 09 16 19
email: worldsales@playmaker.de
www.playmaker.de/