tydzien-filmu-niemieckiego | Obrazy bez autora
266
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-266,ajax_leftright,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-theme-ver-17.9,qode-theme-starflix,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive
 

Obrazy bez autora

Werk ohne Autor
ObrazyBezAutora11_BetaCinema_Work_Without_Author_copyright__2018_BUENA_VISTA_INTERNATIONAL_Pergamon_Film_Wiedemann_Berg_Film_1920

Niemcy, 2018, 185’

Reżyseria: Florian Henckel von Donnersmarck

Scenariusz: Florian Henckel von Donnersmarck

Zdjęcia: Caleb Deschanel

Obsada: Tom Schilling, Sebastian Koch, Paula Beer, Saskia Rosendahl

Produkcja: Pergamon Film, Wiedemann & Berg Film i Beta Cinema, ARD Degeto, Bayerischer Rundfunk

Pokazy festiwalowe: Wenecja 2018, Toronto 2018, Hamptons 2018, Zurych 2018, Busan 2018, AFI fest Los Angeles 2018, Rio de Janeiro 2018, Miami Jewish Film Festival 2019, Sevilla 2018, Moskwa 2019, Sydney 2019, Edynburg 2019,  Transilvania IFF 2019, Palic 2019.

Nagrody i wyróżnienia: Nagroda Jury Młodzieżowego Venecja 2018, Bawarska Nagroda Filmowa (produkcja), Nagroda Publiczności Miami Jewisch Film Festival

W 2004 roku berliński dziennik „Der Tagesspiegel” opublikował artykuł, którego bohaterem był teść Gerharda Richtera, jednego z najsławniejszych współczesnych niemieckich artystów. Ojciec jego żony, lekarz ginekolog w czasie II wojny światowej, jako dyrektor kliniki w Dreźnie, współpracował przy wdrażaniu programu eutanazji dla osób psychiczne chorych. W tym samym szpitalu, przed śmiercią w 1944 roku, została poddana sterylizacji ciotka Richtera, Marianne.

Artykuł ten stał się zalążkiem scenariusza filmu Floriana Henkela von Donnensmarcka. Bohater Obrazów bez autora, Kurt Barnert, podobnie jak jego pierwowzór, dorastał pod Dreznem, studiował w NRD malarstwo, a po ucieczce do Zachodnich Niemiec podjął dalszą naukę w Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie. To tu powstają słynne rozmyte obrazy, których źródłem były rodzinne lub gazetowe zdjęcia, i które w niezwykły sposób splatają losy sprawcy i ofiary. Film Donnersmarcka to nie tylko szkic do biografii wybitnego artysty, to także opowieść o skomplikowanej niemieckiej powojennej historii. Najlepszym jej przykładem są losy ojca Kurta Barnerta i jego teścia. Ten pierwszy, zmuszony do wstąpienia do NSDAP, w powojennej NRD zostaje pozbawiony możliwości pracy i popełnia samobójstwo, podczas gdy wspomniany wyżej lekarz ginekolog układa się z Rosjanami i nadal świetnie prosperuje. Podobnie jak Życie na podsłuchu, również najnowszy obraz Donnersmarcka, stał się przedmiotem żywej dyskusji w niemieckich mediach., m.in. za sprawą Gerharda Richtera, który zarzucił reżyserowi nadużycie i wypaczenie jego biografii.

Florian Henckel von Donnersmarck,

urodził się w 1973 roku w Kolonii. Dorastał w Nowym Jorku, Berlinie i Brukseli. Studiował język rosyjski w Leningradzie i politykę, filozofię i ekonomię na uniwersytecie oksfordzkim. W 1997 roku rozpoczął studia reżyserskie w Wyższej Szkole Filmowo-Telewizyjnej w Monachium. W 2006 roku zadebiutował filmem Życie na podsłuchu, który przyniósł mu liczne nagrody i wyróżnienia w tym Oskara. Ten sukces pozwolił mu na realizację kolejnego filmu, Turysty w USA. Obrazy bez autora to jego trzeci film fabularny, który ponownie wraca do niemieckiej historii. Obok filmów Florian Henckel von Donnersmark publikuje także eseje poświęcone kinu i sztukom audiowizualnym.

Dystrybucja

Aurora Films Sp. z o.o.
ul. Radziwie 7 lokal U08
01-164 Warszawa
tel. +48 22 35 39 602
dystrybucja@aurorafilms.pl
www.aurorafilms.pl

ObrazyBezAutora02_BetaCinema_Work_Without_Author_copyright__2018_BUENA_VISTA_INTERNATIONAL_Pergamon_Film_Wiedemann_Berg_Film_1920