tydzien-filmu-niemieckiego | Berlin Alexanderplatz
334
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-334,ajax_leftright,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-theme-ver-17.9,qode-theme-starflix,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive
 

Berlin Alexanderplatz

Berlin Alexanderplatz © Stephanie Kulbach, Sommerhaus Filmproduktion

Niemcy, 2020, 183’

Reżyseria: Burhan Qurbani
Scenariusz: Burhan Qurbani, Martin Behnke
Zdjęcia: Yoshi Heimrath
Muzyka: Dascha Dauenhauer
Obsada: Welket Bungué, Albrecht Schuch, Jella Haase, Joachim Król
Produkcja: Sommerhaus Filmproduktion, w koprodukcji z ZDF, ARTE, Lemming Film

Pokazy festiwalowe: Berlinale 2020 (konkurs), Istanbul 2020

Nagrody i wyróżnienia: Niemiecka Nagroda Filmowa 2020; najlepszy film – srebrna, najlepszy aktor drugoplanowy, najlepsze zdjęcia, najlepsza scenografia i najlepsza muzyka – złota

Berlin Alexanderplatz to współczesna ekranizacja powieści Alfreda Döblina. Bohaterem tej klasycznej pozycji literatury niemieckiej jest Frank Biberkopf, robotnik, który po odbyciu kary więzienia za zabójstwo zostaje zwolniony i pragnie zacząć nowe życie. Książka jest też opowieścią o Berlinie lat dwudziestych oraz jego mieszkańcach, przede wszystkim tych należących do najniższych warstw społecznych i świata przestępczego. Burhan Qurbani w swoim filmie również skupia się na ludziach wykluczonych z wielkomiejskiej społeczności, funkcjonujących w jej podskórnym, często niewidocznym obiegu, poza prawem lub na jego granicy. Filmowy Franz Biberkopf nazywa się Francis B, jest afrykańskim uchodźcą i podobnie jak jego książkowy pierwowzór, ma na sumieniu śmierć bliskiej osoby. We współczesnym berlińskim tyglu, różnokolorowym i różnojęzycznym próbuje zbudować nowe, uczciwe życie. Jednak okoliczności społeczno-polityczne oraz ekonomiczne uwarunkowania pozbawiają młodego mężczyznę szans na realizację tych planów. W sytuacji bez wyjścia pojawia się człowiek, uosobienie zła i przemocy, który obiecuje rozwiązać wszystkie problemy Francisa. Cena jaką za to zapłaci będzie ogromna.

Film Qurbaniego balansuje pomiędzy kadrami przemocy i fiesty, pomiędzy scenami z nocnych klubów i domów publicznych, napadów i narkotykowych dilów. Berlińska metropolia, podobnie jak przed stu laty w powieści Döblina, jest równoprawnym bohaterem tej opowieści, a zdjęcia zanurzone w neonowym, nocnych świetle, odkrywają świat niedostrzegalny na co dzień.

Burhan Qurbani

urodził się w 1980 r. w Erkelenz. Jego rodzice wyemigrowali w 1979 r. z Afganistanu do Niemiec. Po maturze w roku 2000 zbierał doświadczenia jako asystent reżysera w teatrze w Stuttgarcie. Od roku 2002 studiował reżyserię na Akademii Filmowej Badenii-Wirtembergii. W roku 2008 za film krótkometrażowy Illusion otrzymał nagrodę Niemieckich Krytyków Filmowych. Jego pierwszy film fabularny Shahada pokazywany był w konkursie podczas 60. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Berlinale. W 2015 roku otrzymał Niemiecką Nagrodę Filmową za scenariusz do filmu Wir sind jung, wir sind stark. Burhan Qurbani mieszka w Berlinie, Stuttgarcie i Helsinkach. Jest także wokalistą w zespole rockowym Pretty Used.

Dystrybucja

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
ul. Ludwika Zamenhofa 1,
00-153 Warszawa